Suomalaiset ovat erittäin tottuneita ostamaan verkon kautta. Koronapandemia kiihdytti verkkokauppojen suosiota, sillä todella moni siirtyi ostamaan verkkopalveluiden kautta kaiken ruuasta erikoistuotteisiin.
– Ihmiset ovat tottuneet suurten toimijoiden laadukkaisiin verkkokauppoihin. Onneksi pienemmälläkin budjetilla saa tehtyä onnistuneita toteutuksia, kun mietitään tarkasti, mitä käyttäjä haluaa tehdä, ostaa ja millaisin maksu- ja toimitustavoin, havainnollistaa verkkokauppa-asiantuntija Markus Aho.
Asiakkaiden tottumuksia voi selvittää vaikkapa asiakaskyselyllä tai havainnoimalla käyttäjien liikkeitä olemassa olevasta verkkokaupasta. Ahon mukaan pienempien toimijoiden valtteja ovat usein läpinäkyvä viestintä, yrittäjän esiin tuominen sekä vastuullisuuden ja paikallisuuden markkinoiminen.– Tärkeää on pohtia, riittääkö oma tietotaito ja aika verkkokaupan rakentamiseen ja kehittämiseen. Savon Yrittäjien YOM-hankkeen kautta on tarjolla paljon maksuttomia etäkoulutuksia, joiden avulla pääsee hyvään alkuun verkkokauppiaana, vinkkaa Aho.
Oivan startin saa vaikkapa Ahon vetämästä maksuttomasta ”Rakenna verkkokauppa kahdessa illassa” -koulutuksesta 13.4.2021. Kouluttamisen lisäksi Aho toimii yrittäjänä Mainostoimisto Funlus Oy:ssa, ja kokemusta verkkosivustojen ja -kauppojen parista on kertynyt yli 10 vuodelta.
– Toimiva verkkokauppa on tärkeä sekä ostajalle että myyjälle. Jos omat taidot eivät riitä, onneksi apua saa helposti ulkoistamalla. Harvapa vaikkapa tilitoimistopalveluitakaan tekee itse. Riittää, että olet hyvä omassa liiketoiminnassasi ja tunnet asiakkaasi, Aho muistuttaa.