Järvi-Suomen alue on yksi Suomen neljästä suuresta matkailualueesta. Pohjois-Savoon suuntautuu 90-prosenttisesti kotimaisia matkailijoita, kansainvälisten matkailijoiden osuuden ollessa vain 10 prosenttia. Siksi aluetta on määrätietoisesti lähdetty markkinoimaan paitsi suomalaisille, myös kansainvälisille vieraille osana Järvi-Suomea.
– Mitä kauemmas ulkomaille mennään, sitä vähemmän Suomesta yleensä tiedetään. Saksankieliset tietävät luonnon erityisyyden, joku toinen pelkän Joulupukin, kuvailee projektipäällikkö Sari Hyttinen Pohjois-Savon Lakeland -hankkeesta.
Hankkeen yritysverkostossa on mukana 35 matkailualan yritystä, joiden roolia Hyttinen kiittää vuolaasti. Verkoston yrityksillä on runsaasti erilaisia matkailutuotteita, jotka on tiettävästi ensimmäistä kertaa kirjattu yksiin kansiin. Hyttisen tiimi loi englanninkielisen tuotemanuaalin, joka kokoaa yhteen 42 upeaa matkailutuotetta ja 30 majoituskohdetta ympäri Pohjois-Savoa.
Tuotemanuaali on suunnattu kansainvälisille matkanjärjestäjille, ja siinä esitellään alueen matkailutarjontaa neljän eri teeman kautta. Julkaisua mukailevat Ilo, löytö, rauha ja taika -teemat on luotu alueelle matkailumarkkinointivideosarjan tuotannossa yhteistyössä Koju Film Companyn kanssa. Uusien teemojen kautta halutaan erottua perinteisistä matkailun markkinointiteemoista.
– Tuotemanuaali tuo esiin maakunnan ainutlaatuiset matkailutuotteet. Meillä on myös elämyksiä, joita ei ole missään muualla Suomessa. Esimerkkeinä Sonkajärven hulvattomat Eukonkannot ja Leppävirran Muumi-jääluola, jossa pääsee keskellä kesääkin laskeutumaan maan alle Muumien taikatalveen, kuvailee Hyttinen.
– Julkaisusta on iloa myös paikallisille, sillä siitä voi löytää aivan uutta puuhaa vaikkapa seuraavalle lomalle. Jatkossa panostamme myös verkkonäkyvyyteen ja löydettävyyteen. Jo nyt esite löytyy näköisversiona Issuusta, vinkkaa Hyttinen.
– Järviluonto on yksi suurimmista valttikorteistamme kansainvälisillä markkinoilla. Koronapandemian myötä hankkeen kansainväliset toimenpiteet karsiutuivat minimiin, ja painopiste kallistui automaattisesti markkinointiin kotimaassa, kertoo Hyttinen.
Pohjois-Savon Lakeland 2 -hanketta hallinnoi Kehitysyhtiö SavoGrow Oy ja osatoteuttajana hankkeessa toimii Savonia-ammattikorkeakoulu. Rahoittajana toimii Pohjois-Savon liitto, ja yhteistyötä tehdään maakunnan kuntien ja kaupunkien sekä muiden sidosryhmien kanssa. Hankkeen tärkeimmät asiakkaat ja yhteistyökumppanit ovat yritysverkoston yritykset. Hankkeessa maakunnan kansainvälistä matkailumarkkinointia kehitetään Visit Finland -brändin alla. Hanke jatkuu vuoden 2021 loppuun saakka.