Ennen hiihdettiin kouluun kesät talvet, mutta nykyajan lapsia ja nuoria eivät välttämättä perinteiset liikkumisen muodot motivoi. Uusia motivaatiotekijöitä onkin etsitty pelillisen liikkumisen kautta. Esimerkiksi kajaanilainen CSE Entertainment on luonut iWall-peliseinän, jonka avulla pääsee muun muassa parkouraamaan ja melomaan.
– Peleissä on eri tasoja aina kevyestä hikitreeniin. Koko kroppa tekee töitä väistellessään esteitä, kuvailee Marko Jäntti koulutus- ja tutkimuskeskus CEMIS:stä pelien hyötyjä.
CEMIS kuuluu valtakunnalliseen Liukas-verkostoon, jonka tavoitteena on tutustua ja tuoda esiin erilaisia ratkaisuja lasten ja nuorten liikunnan lisäämiseen. Tärkeintä on löytää nuorille sopivimmat motivaatiotekijät. Jollekin motivaatio voi syntyä ryhmäliikuntahaasteesta, jossa pitää kerätä kilometrejä yhteiseen pottiin, ja jollekin toiselle älykellon tuottama data voi olla avain motivaatioon. Toiset taas nauttivat peleistä yksin tai yhdessä.
– Moni tykkää, kun voi yhdistää pelaamisen ja liikkumisen. Liike tulee oikeastaan hauskanpidon tai yhdessäolon kautta, kertoo Jäntti.
Verkostoa rahoittaa Kainuun liitto ja sitä koordinoi Kajaanin ammattikorkeakoulu. Mukana ovat myös Jyväskylän yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu, Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu sekä Turun yliopisto. Verkostoon kuuluu myös urheiluseuroja ja alan yrityksiä. Liikuntateknologiassa on hurjasti mahdollisuuksia myös ryhmäliikunnassa.
– iWallilla ja muilla liikuntapeleillämme tehdään noin miljoona liikuntasuoritusta kuukaudessa. Erityisen iloisia olemme siitä, että liikuntapelit motivoivat hyvin erityyppisiä ihmisiä liikkumaan, kuvailee toimitusjohtaja Veli-Matti Nurkkala CSE Entertainmentilta.