Sivuston rakenne ja koko
Pienellä yrityksellä on usein 3–5 sisältösivua, jolloin navigointi on helppoa ja käyttäjä löytää heti etsimänsä. Perussivuston saa alle tuhannella eurolla. Suuremmilla sivuilla voi olla vaikka sata sisältösivua, jolloin työmäärä kasvaa sisältömäärän kasvaessa. Vieraskieliset toteutukset tulee ottaa huomioon heti kättelyssä, sillä jokainen kieli tuplaa sisältösivujen määrän ja vaikuttaa navigointiin.
Toiminnallisuuksien muotoilu
Sivuston laajuus, monimutkaisuus ja käyttötarkoitus määrittävät teknisen toteutuksen. Isommilla verkkosivustoilla ja verkkokaupoissa tarvitaan enemmän palvelumuotoilua. Sen avulla selvitetään mitä sivustolla vieraileva on etsimässä ja luodaan keinot, joiden avulla suuresta tietomäärästä kävijä löytää helposti haluamansa. Meillä yli kahdeksan sisältösivun kokonaisuuksissa hintaan kuuluu automaattisesti palvelumuotoilu ja hakukoneoptimointi.
Ulkoasun kustomointi
Sivuston ulkoasu luodaan asiakkaan graafisen ohjeiston mukaisesti. Esimerkiksi WordPressiin on paljon valmispohjia, joita kustomoimalla päästään pienissä projekteissa jo pitkälle. Isommissa projekteissa kannattaa ilme rakentaa alusta saakka vastaamaan yrityksen tarpeita. Lisäpalveluna voidaan yritykselle luoda myös logo tai tehdä kokonainen brändiuudistus käsi kädessä verkkosivuprojektin kanssa.
Sisällöntuotanto ja valokuvat
Omat kuvat ja tekstit nopeuttavat prosessia. Jos tekstien tuotantoon, palvelukuvauksiin tai valokuviin tarvitaan apua, se kannattaa mainita jo tarjouspyynnössä. Esimerkiksi pelkkä verkkokauppalisäosa voidaan asentaa ja konfiguroida alle 200 eurolla, mutta silloin tuotteiden syöttäminen ja tuotekuvaukset jäävät asiakkaan omiin käsiin.
Pakolliset jutut
Verkkosivuston taustalla tulee aina olla domain, webhotelli ja sivuston ylläpito. Meillä domain eli verkkotunnus maksaa 17 euroa vuodelta ja webhotelli WordPress-sivun ylläpidon kanssa 29 euroa kuukaudessa. Ylläpito varmistaa, että verkkosivut ovat jatkuvasti päivitetyt, turvalliset ja varmuuskopioidut. Ilman säännöllistä ylläpitoa sivusto on alttiimpi verkkohyökkäyksille ja haittaliikenteelle.
Tutustu kumppaniin ennakkoon
Verkkosivujen luominen on käsityötä, joten monilla suunnittelijoilla on oma kädenjälkensä. Kannattaa katsoa yrityksen referenssit ja yrittää kuvitella omat sivut jonkin olemassa olevan sivun päälle. Tarjouspyynnössä kannattaa selvittää, saako projektiin oman projektipäällikön, ja varmistaa, että sivun omistajuus on asiakasyrityksen omissa käsissä. Silloin verkkosivuston ylläpitopaikkaa voi jatkossa vaihtaa.