1. Tunnista tärkeimmät näkökulmat
Miten yritys vaikuttaa positiivisesti tai negatiivisesti ympäristöön tai yhteiskuntaan? Tarkastele koko tuotteen tai palvelun elinkaarta raaka-aineista loppukäyttäjään ja kierrätykseen. Negatiivisia vaikutuksia voivat olla syntyvän jätteen tai käytetyn energian määrä. Yrityksen tuotteen käyttämisellä puolestaan voi olla positiivinen vaikutus.
2. Selvitä, mitä asiakkaat pitävät tärkeänä
Eräässä tapauksessa asiakkaat nostivat merkittävänä asiana esiin, että yrityksen tuotteen käyttäminen auttaa heitä vähentämään omaa materiaalinkulutustaan. Yritys itse piti asiaa itsestään selvänä tuotteeseen liittyvänä ominaisuutena. Selvitä myös, arvostavatko asiakkaat ulkopuolisia sertifikaatteja.
3. Laadi vastuullisuussuunnitelma
Hyvän pohjatyön avulla vastuullisuusohjelma perustuu faktoihin ja työ on suunnitelmallista sekä vakuuttavaa. Suunnitelmallinen vastuullisuustyö linkittyy suoraan yrityksen strategiaan ja liiketoimintaan. Aseta suunnitelmaan tavoitteet ja mittarit sekä tee vastuullisuudesta osa päivittäisiä tehtäviä.
4. Viesti avoimesti
Mikään yritys ei ole koskaan täydellinen, joten korulauseet kannattaa unohtaa. Asiakkaat arvostavat yritystä, joka kertoo tekevänsä konkreettisia vastuullisuustekoja ja -tavoitteita ja siitä, missä vaiheessa ollaan menossa. Jaa rohkeasti onnistumisia ja kehittämiskohteita!
5. Konsultoi asiantuntijaa
Yritysvastuu käsittää ympäristön lisäksi taloudellisen ja sosiaalisen vastuun. Jotta vastuullisuustyö lähtee alusta lähtien oikeille raiteille, mukaan voi ottaa alan asiantuntijan. Vastuullisuustyön starttaamiseen voi hakea ELY-keskuksen yritysten kehittämispalvelujen tuettuja konsultointipäiviä. Päiviä myönnetään 2–5 kappaletta kerrallan, ja ne maksavat vain 325 euroa päivältä – loput kustantaa ELY-keskus.
Vinkit antoi laadun ja yritysvastuun asiantuntija Niina Suuronen Responsialta.