Automarkkinoilla on käynnissä myllerrys, kun lisääntynyt ympäristötietoisuus ja toiveet vähäpäästötöisistä matkoista ohjaavat ihmisiä valitsemaan yhä useammin sähköauton perinteisen polttomoottoriauton sijaan. 2010-luvun alkupuolella tapahtunut hybridien esiinmarssi tarjosi kiinnostavan mahdollisuuden kehittää taksiliikennetoimintaa ekologisempaan suuntaan, ja viimeaikainen sähköautojen voimakas kehitys luo tälle jatkumon.
VieVie-taksit haluavat osaltaan vaikuttaa päästötalkoisiin, ja toukokuussa ensimmäinen täyssähkötaksi aloitti liikennöinnin. Volkswagen ID.4 -täyssähkömaasturi erottuu Kuopion katukuvasta oranssilla väriloistollaan, ekologisuudesta kertovalla tarralla ja lähes äänettömällä liikennöinnillään.
– Haluamme edistää entistä vähäpäästöisempää autoilua, ja tuoda taksiliikenteeseen hybridien lisäksi ekologisempia täyssähköautoja. Uskomme, että sähkötaksit ovat tulevaisuudessa isossa osassa, pohtii VieVien edustaja Elina Madetoja.
Taksikäyttöön soveltuvan auton valintaan vaikuttavat ajettavuuden lisäksi myös asiakkaan matkustusmukavuuteen liittyvät seikat, kuten tilava matkustamo sekä tavaratilan monikäyttöisyys. Aiemmin haasteena on ollut sähköautojen lyhyt toimintamatka latausten välillä, mutta tänä päivänä autonvalmistajat lupaavat 400–500 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Uudet täyssähköautot soveltuvat mainiosti myös ammattikäyttöön.
Päästötön kyyti hulppean tilavassa Volkswagen ID.4 -sähkötaksissamme on tuntunut asiakkaista leppoisalta elämykseltä.
Taksiyrittäjä Juha Kotilainen VieVie-taksista on ollut pitkään kiinnostunut sähköautoista ja tutkinut eri merkkejä ja malleja, jotka soveltuisivat taksiajoon. Volkswagen ID.4 valikoitui Kotilaisen menopeliksi muun muassa ison tavaratilan ja miellyttävän korkean mallin takia. ID.4 tarjoaa hulppean ison jalkatilan, miellyttävän istuma-asennon ja 12-tuumaisen kosketusnäytön ohjaamossa. Kaasupolkimen vaste on rauhallinen, minkä ansiosta ajo tuntuu hyvin vaivattomalta ja tasaiselta.
– Asiakkaat ovat olleet iloisia vähäpäästöisemmästä ja leppoisasta kyydistä. Kyyti on tuntunut jopa elämykseltä, kertoo Kotilainen.
Täyssähkötaksit ovat omimmillaan kaupunkiliikenteessä, mutta niillä pääsee vaikka Savosta Helsinkiin asti. Jopa 520 kilometrin toimintamatka mahdollistaa useamman tunnin ajon, ja pikalataus onnistuu tarvittaessa kahvitauon yhteydessä.
– Moni asiakas miettii, onko taksimatka täyssähkötaksilla kalliimpi. Meillä matkustaja maksaa aina saman hinnan, olipa kyse polttomoottori-, hybridi- tai täyssähköautosta, Madetoja muistuttaa.
Täyssähkötaksin voi tilata perinteisesti soittamalla välityskeskukseen tai mobiilisovelluksella eli tuttavallisemmin apilla valitsemalla lisäpalveluksi sähkötaksin.