Vielä 1990-luvun puolivälissä taksit kuljettivat usein maaseutualueiden postia. Kangaslammin auton Pekka Loikkanen muistaa, kuinka hän pikkupoikana lähti Simo-isän mukana postikierrokselle ennen koulun alkua. Puoli neljältä aamuyöllä lähdettiin jakamaan lehtiä ja siitä kierroksen jälkeen sujuvasti ajamaan koulukyytejä.
– Isä perusti yrityksen vuonna 1996 ostamalla ensimmäisen diesel-Mazdan. Siitä asti on ajettu taksia, koulukyydityksiä ja linja-autoa, muistelee Loikkanen. Hänen vanhempansa pyörittävät vielä Varkauden pään linjavuoroja, koulukyytejä ja tilausliikennettä.
Yrittäjäperheen kasvattina Loikkanen tuli yrityksen toimintaan vuonna 2008. Nyt hän vastaa käytännössä koko Kuopion alueen taksi- ja tilausliikenteestä. Loikkanen kertoo, että taksialan vapautumisen jälkeen hänellä oli selkeä visio, mihin suuntaan hän haluaa toimintaa viedä. Vakavaraista yhtiötä on ollut mielekästä kehittää, sillä isä on luottanut poikansa tekemiseen.
– Ajamme tolpalta VieVie-brändin alla, jonka lisäksi meillä on muutama erikoisvarusteltu auto. Elämyksellisen luksusauton kyydissä jokainen voi tuntea olevansa arvovieras, kertoo Loikkanen.
Monipuolinen kalusto varmistaa myös sen, että asiakkaalle voidaan taata täyden palvelun kokemus. Edustusajoissa taksissa ei ole kylttiä tai mainoksia ja maksupäätteet piilotetaan. Kuljetuksen yhteyteen on mahdollista saada myös henkilöturvauspalvelu. Lisäksi vaikkapa hääseurueen kuljettaminen juhlapaikalle onnistuu mainiosti, kun käytössä on laadukas linja-auto. Hääpari puolestaan voi nautiskella matkasta vaikkapa S-sarjan Mercedes Benzin tai 7-sarjan BWM:n kyydissä. Matkasta tulee ikimuistoinen kokemus, kun sen aikana saa napsautetuksi päälle vaikkapa kuumakivihieronnan.
– Ihmiset ovat olleet nyt paljon kotosalla, ja kun jonnekin lopulta lähdetään, halutaan myös matkaan panostaa. Laitamme puvut päälle, virvoitusjuomat kylmään ja huolehdimme, että matkakin on elämys, kuvailee Loikkanen.
Toimintaa myös kehitetään jatkuvasti. Loikkanen on aina ollut innokas autoharrastaja, mikä on nyt saanut nyt uuden ilmenemismuodon takseissa. Hän pitää tärkeänä, että autoissa on hyvät varusteet ja niillä on ilo kulkea bisnesmatkoja tai perinteisesti taksitolpalta kotiin. Kalusto on aina uudehkoa, ja siinä on parhaimmat päästöluokitukset. Lisäksi uusimmat autot ovat plug-in-hybridejä, joiden kyydissä lyhyet kaupunkimatkat kulkevat täysin sähköllä.
– Tavoitteena on paitsi tarjota premium-taksipalvelua, myös pienentää hiilijalanjälkeä mahdollisimman paljon. Taksilla hurautellaan päivässä helposti 600–700 kilometriä. Tulevaisuudessa investoimme varmasti sähköautoihin, kunhan niiden kantama vielä pitenee, visioi Loikkanen.