Pohjoissavolaisilla kivijalkakauppiailla on tänä keväänä ainutlaatuinen mahdollisuus päästä oppimaan verkossa tapahtuvasta kaupankäynnistä, tuotteistamisesta sekä 2020-luvun markkinoinnista. Koulutusten ensimmäinen vaihe starttaa maaliskuun tuntumassa.
– Digitaalinen ostaminen on tullut jäädäkseen. Jo ennen pandemiaa Kuopion keskusta alkoi hiljentyä, ja pandemia lisäsi vaikutusta, sanoo projektipäällikkö Jukka-Pekka Skön Virtuaalisen kaupan interaktiivinen ekosysteemi (Virtuaalitori) -hankkeesta.
Koulutukset ovat osa Virtuaalitori-hanketta, jossa luodaan uudenlainen virtuaalinen ja kolmiulotteinen kaupankäyntitapa. Torille tulee 20–30 yritystä, joihin asiakkaat pääsevät virtuaalisesti katselemaan, kiertelemään sekä tutustumaan tuotteisiin. Myyjään saa interaktiivisesti yhteyden videopuhelulla.
– Fyysiset liikkeet kuvataan vaivattomasti 360-kameralla. Tekniikka on monille tuttu kiinteistönvälityksessä, jossa myytävään asuntoon pääsee kiertelemään. Yrittäjiltä kuvaus vaatii vain siistityn liikkeen, tunnin aikaa sekä muutaman valitun tuotteen, kertoo yrityskoordinaattori, TKI-asiantuntija Santtu Viljakainen.
Ostotapahtuma ja maksaminen tapahtuvat myymälöiden omissa verkkokaupoissa. Koska harvalla kivijalkamyymälällä on entuudestaan omaa verkkokauppaa, hanke tarjoaa maksutta koulutusta sekä toimintaympäristön palveluineen yrittäjien käyttöön.
– Kauppiaiden aika on rajallista. Kiinnostusta kehitystyöhön on, mutta usein aloittaminen lykkääntyy osaamisen tai ajanpuutteen vuoksi. Panostamme koulutuksissa siihen, että kauppiaat pääsevät tehokkaasti ja ohjatusti tekemään kehitystyötä yrityksensä kimpussa, TKI-asiantuntija Marja Kauppinen sanoo.
TKI-asiantuntija Petri Lounaskorpi komppaa ja kertoo, että kouluttajiksi on valittu alan parhaita asiantuntijoita. Koulutukset perustuvat työpajoihin, joissa yrittäjät pääsevät heti työstämään omaa verkkokauppaansa. Hanketiimin asiantuntijat ovat apuna ja tukena kehitystyössä. Heiltä myös löytyy runsaasti kokemusta yrityskehitystyöstä sekä verkostoja.
– Verkkokoulutusten avulla jokainen halukas yrittäjä saa riittävät taidot oman verkkokaupan luomiseen, verkkoon tuotteistamiseen sekä some-markkinoinnin välineiden hyödyntämiseen. Lisäksi käydään läpi seurantatyökalujen ja analytiikan hyödyntämistä, kertoo Lounaskorpi.
Lopputuloksena kauppiaat saavat toimivan verkkokaupan sekä mahdollisuuden olla osa Virtuaalitoria. Lisäksi pilotoinnin pohjalta syntyy yrittäjille sopiva ”Kivijalasta verkon valtiaaksi” -verkkokurssi itseopiskeltavaksi sekä täysin uudenlainen malli virtuaaliselle kauppakeskukselle. Yrittäjien ideoimaa hanketta koordinoi Savonia-ammattikorkeakoulu.
– Ensimmäisessä vaiheessa koulutusta tarjotaan Kuopion toria ympäröiville yrityksille. Pilotoinnin jälkeen webinaarisarjaa kehitetään ja toimintaa laajennetaan muualle Pohjois-Savoon. Tavoitteena on kouluttaa yhteensä noin 150 alan yritystä, kertoo Skön.